15 stycznia 2024 r. uczniowie z klas VII i VIII uczestniczyli w bezpłatnych warsztatach ekologicznych realizowanych przez Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła” w ramach projektu „Life after coal”.
Warsztaty zostały podzielone na obszary tematyczne dla dwóch klas. I tak pierwsza część o nazwie „Ciepło, cieplej, gorąco” skupiła słuchaczy z klasy VII, którzy rozmawiali na temat zmian klimatycznych, które dzieją się na naszych oczach i postępują błyskawicznie.
Prowadzący zajęcia Pan Michał Osmólski zmotywował odbiorców do wskazania przyczyn globalnego ocieplenia, a kolejnym krokiem było wykonanie plakatu, na którym siódmoklasiści mieli narysować źródła emisji gazów cieplarnianych.
Wśród przyczyn ocieplenia uczniowie wskazali między innymi: gospodarkę opartą na węglu, uprawę ryżu, nadmierną emisję spalin czy hodowlę krów. Uwieńczeniem warsztatów była osobista refleksja każdego ucznia, co on sam może zrobić dla naszej planety. I tutaj młodzież doszła do wniosku, że oprócz oczywistych spraw, takich jak segregacja śmieci, rezygnacja z plastikowych opakowań czy wybór komunikacji miejskiej zamiast samochodu, można ograniczyć spożycie mięsa, pić filtrowaną wodę z kranu czy zrezygnować z podróży samolotem.
Drugą część spotkania z Panem Michałem stanowiły warsztaty dla ósmoklasistów pn. „Globalne śniadanie. Dostęp do żywności w kontekście zmian klimatu”.
Zajęcia rozpoczęto od zadania pytania, skąd pochodzi śniadanie czy obiad każdego z nas? Uczniowie zastanawiali się także, w jakich warunkach produkowane są składniki naszych potraw. Ważną rzeczą było także uświadomienie sobie, że wiele osób w różnych częściach świata nigdy nie ma możliwości najedzenia się do syta, podczas gdy w najbogatszych krajach marnuje się codziennie wiele ton jedzenia…
Poruszono również problem nierównego dostępu do żywności na świecie. Przy okazji rozmawialiśmy także o tym, co kupować, by nie przyczyniać się do pogłębiania tych nierówności.
Miejmy nadzieję, że młodzi ludzie poczuli, że każdy z nas na co dzień może wziąć sprawy planety w swoje ręce i chociaż w małym stopniu przyczynić się do zmniejszenia swojego śladu węglowego.