W ubiegłym tygodniu dopisała pogoda i mogliśmy przeprowadzić zajęcia na zewnątrz budynku szkoły. Tematem naszych lekcji w klasie I i III gimnazjum były odnawialne źródła energii. Na początku zajęć przypomniano uczniom przyjazne środowisku źródła energii oraz ich zalety i wady.
Zaprezentowano gimnazjalistom działanie turbiny wiatrowej o pionowej i poziomej osi obrotu. Przeprowadzono również proces elektrolizy wody, w urządzeniu nazywanym elektrolizerem. Pod wpływem prądu elektrycznego pochodzącego z akumulatorów, nastąpił w urządzeniu rozkład wody destylowanej i otrzymano dwa gazy: wodór i tlen. Wodór stanowił napęd dla modelu samochodu. Mogliśmy zaobserwować jazdę samochodu na szkolnym boisku. Kolejnym etapem było udowodnienie, że jednym z otrzymanych gazów na pewno jest wodór. W związku z tym, wprowadzono do probówki z zebranym gazem zapaloną zapałkę i mogliśmy usłyszeć charakterystyczny dźwięk. Uczniowie sprawdzili także, czy panel fotowoltaiczny wprawi w ruch nasz multicar, tzn. czy energia promieniowania słonecznego zostanie zamieniona w energię elektryczną.
Perspektywa wykorzystania wodoru jako ekologicznego paliwa przyszłości skłania naukowców do prac nad metodami wykorzystania w jego produkcji energii ze źródeł odnawialnych, głównie słońca i wiatru. Już w 2014r. koncern Toyoty rozpoczął seryjną produkcję samochodów z ogniwami wodorowymi zamiast silnika spalinowego.
Powyższe zagadnienia okazały się dla uczniów interesujące i wzbudziły zaciekawienie oraz poszerzyły ich wiedzę z zakresu odnawialnych źródeł energii.