Jajko, jako jeden z ważniejszych symboli wielkanocnych, oznacza m.in. początek, życie oraz odrodzenie się przyrody. Wykorzystywane było w wielu działaniach, które miały zapewnić powodzenie i szczęście.
I to właśnie jajko stało się obiektem naszych doświadczeń w trakcie zajęć kółka chemicznego w klasie siódmej i kółka biologicznego z uczniami z klasy szóstej.
Na początku spotkania sprawdzaliśmy, które jajo jest świeże, a które ugotowane; jajko ugotowane łatwiej wprawić w ruch obrotowy – kręci się szybciej.
Czy można sprawić, żeby to co tonie, uniosło się? Okazuje się, że jest to możliwe. Gdy uczniowie zanurzyli jajka w wodzie, to one tonęły, natomiast kiedy włożyli jajka do roztworu nasyconego soli – unosiły się w wodzie. Tym samym zwiększyliśmy gęstość wody, która przeważała nad gęstością jajka i dlatego wypływa ono do góry.
24 godziny wcześniej zanurzyliśmy jajka bezpośrednio w słoiku z octem. Na ich skorupkach powstają pęcherzyki gazu.
Skorupka jaja jest twarda dzięki zawartości węglanu wapnia. Ocet, którym zalaliśmy jajo wypłukał go, przez co skorupka stawała się miękka, aż całkowicie znikła. Jajko nie jest już twarde – jest wręcz gumowate. Tę samą reakcję sprawdzaliśmy, traktując skorupkę bezpośrednio octem.
Kolejnym naszym działaniem były próby oddzielenia żółtka od białka za pomocą plastikowej butelki – początkowo trzeba było ścisnąć butelkę, a później ją puścić. Wielu uczniom ta sztuczka świetnie się udała.
Na koniec wykonaliśmy efektowne doświadczenie, aby umieścić jajko w butelce. Do pojemnika wrzuciliśmy zapaloną zapałkę Zanim ogień zgasł zakryliśmy otwór butelki jajkiem. W kilku przypadkach zaobserwowaliśmy jak jajko wciągane jest do wnętrza butelki dzięki panującemu w naczyniu podciśnieniu.
Wszystkie nasze przedświąteczne działania spotkały się z dużym zainteresowaniem i pozwoliły na lepsze zrozumienie zachodzących w przyrodzie procesów fizyko- chemicznych.
Poniżej fotorelacja z naszych działań.