Gazy i tlenki na kółku chemicznym

Gazy i tlenki na kółku chemicznym

Podczas zajęć chemicznych uczniowie mają okazję prowadzić doświadczenia i poszerzać zagadnienia omawiane w trakcie lekcji chemii.

Celem kilku kolejnych zajęć było zapoznanie uczniów z metodami otrzymywania podstawowych gazów: tlenu (O₂), dwutlenku węgla (CO₂) i wodoru (H₂). Uczniowie mieli za zadanie przeprowadzić eksperymenty pozwalające na uzyskanie tych gazów oraz zaobserwowanie ich właściwości.

W pierwszej kolejności otrzymaliśmy tlen w wyniku działania wodą utlenioną na ziemniaki i drożdże. Następnie badaliśmy czy tlen otrzymuje proces spalania. Dwutlenek węgla uzyskano w reakcji sody oczyszczonej z octem. Powstały gaz zebraliśmy w balonach i staraliśmy się zbadać jego gęstość i sprawdzaliśmy czy reaguje z wodą wapienną. Jako ostatni z gazów otrzymaliśmy wodór w reakcji magnezu z octem i badaliśmy jego palność.

Uczniowie mieli okazję praktycznie zapoznać się z procesami chemicznymi prowadzącymi do otrzymywania w/w gazów i zrozumieć ich zastosowanie w różnych dziedzinach nauki i przemysłu.

Inne nasze działania to badanie wpływu wody, wody z solą, oliwy i pary wodnej na szybkość rdzewienia stalowego gwoździa. Uczniowie zapisywali obserwacje dotyczące zmian kolorystycznych, pojawienia się rdzy. Niekiedy zaobserwowane zmiany utrwalali na fotografiach i przedstawili przebieg doświadczenia w ciekawej formie graficznej.

Na podstawie wyników wyciągali wnioski na temat wpływu różnych substancji na proces korozji stali. Pozwoliło to lepiej  zrozumieć, jakie warunki sprzyjają procesowi rdzewienia i w jaki praktyczny sposób można zastosować zdobytą wiedzę.