Doświadczenia i hodowle biologiczne

Doświadczenia i hodowle biologiczne

Prowadzenie hodowli roślinnych w szkole lub w domu umożliwia uczniom poznanie ich potrzeb życiowych oraz wyrabia cechy dobrego obserwatora. Właśnie podczas lekcji biologii możliwe jest prowadzenie tego typu działań.

Aby lepiej poznać i zaobserwować charakterystyczne cechy budowy poszczególnych organów roślinnych, uczniowie klasy piątej założyli hodowlę wodną fasoli. Ich zadaniem było przygotowanie 2-3 nasion fasoli i słoika z nałożoną gazą. Teraz wystarczyło dopilnować, by nasiona były cały czas nawodnione. Przez ok. 3 tygodnie  piątoklasiści obserwowali rozwój roślin i prowadzili dziennik obserwacji. Największy klasowy okaz osiągnął długość ok. 160 cm. Kilkorgu uczniom udało się poprowadzić hodowlę aż do momentu rozwinięcia kwiatów i owoców – strąków.

Kolejne nasze działania to badanie kierunku transportu wody w roślinie. Do doświadczenia użyto liści kapusty pekińskiej, które uczniowie wkładali do zabarwionej wody. Po  2-3 dniach zaobserwowano, że liście przybrały kolor roztworu, w którym były zanurzone. Tym samym udowodniono, iż transport wody odbywa się w górę rośliny.

Uczniowie klasy V okazali się bardzo uważnymi i cierpliwymi przyrodnikami – dzienniki obserwacji hodowli fasoli były bardzo dobrze uzupełnione, a w wielu przypadkach uzupełnione dokumentacją fotograficzną.

Zapraszamy do obejrzenia naszej fotogalerii.