Czas na plony

Czas na plony

Podczas zajęć kółka biologicznego uczniowie z klasy V mieli okazję badać wpływ rodzaju podłoża na kiełkowanie różnorodnych nasion. Piątoklasiści wysiewali nasiona rzeżuchy, rzodkiewki i brokułu w glebie, jak i na podłożu agarowym, prowadząc kilkudniową hodowlę. Agar to bogaty w składniki odżywcze materiał, który pochodzi z glonów i na nim też, jak zaobserwowaliśmy, rośliny mogą wyrosnąć.

Natomiast dłuższej obserwacji wymagało prowadzenie  hodowli wodnej fasoli. Uczniowie skrupulatnie prowadzili dzienniki obserwacji i notowali swoje spostrzeżenia związane z etapami rozwoju rośliny. Nie udało się jeszcze zaobserwować kwiatów ani owoców ale hodowle prowadzone są nadal. Przed świętami wysiano także owies, który stanowił dekorację wielkanocnych stołów.

Innym uczniowskim działaniem było badanie kierunku transportu wody w roślinie. Do doświadczenia użyto liści kapusty pekińskiej i tulipanów o białych płatkach, które uczniowie wkładali do zabarwionej wody. Już na następny dzień zaobserwowano, że liście przybrały kolor roztworu, w którym były zanurzone. Tym samym udowodniono, iż transport wody odbywa się w górę rośliny.

Jako podsumowanie wiadomości o tkankach i organach roślinnych piątoklasiści wykonali piękne lapbooki, Na uwagę zasługuje ich staranne wykonanie i szczegółowe omówienie tematu.

Hodując rośliny możemy poznać ich cykl rozwojowy, zaobserwować zmiany zachodzące w ich wyglądzie, nauczyć się prowadzić dokładne notatki z prowadzonych obserwacji oraz doskonalić cechy dobrego przyrodnika tj. spostrzegawczość , cierpliwość i staranność.

Z wynikami uczniowskich hodowli można zapoznać się w poniższej fotorelacji. Zapraszamy!